۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

زيان ها و تخريب هاي ناگهاني وزن كم كردن هاي نادرست



انجام كاهش سريع وزن ، درست پيش از ديدارهاي ورزشي و براي رسيدن به وزن دلخواه كاري است كه هميشه در ميان كشتي گيران يا ديگر ورزشكاران رشته هاي دسته بندي وزني به چشم مي خورد .
رسيدن به وزن دلخواه يا مطلوب با محدودكردن دريافت يا كاربرد غذا و مايعات انجام مي گيرد، اين روند به تخليه ذخيره گليكوژن و تا اندازه اي پروتئين بدن مي انجامد .
ديگر كم كردن آب بدن با رفتن به سونا ، و كاربرد جامه هاي تعرق زا در زير گرمكن پنبه اي يا كتاني و نيز انجام تمرين هاي شديد در هواي گرم و يا كاربرد مسهل ها و ادرار آورنده ها انجام مي گيرد . پي آمدهاي كوتاه مدت كاربرد پاره اي از اين شيوه ها مانند
الف : كاهش قدرت ماهيچه ها ( عضلات ) و پايداري
ب : افزايش خستگي ، نگراني ‌، خشم و احساس گوشه گيري
پ : كاهش حجم پلاسماي خون كه سبب ناهنجاريهايي در دستگاه قلب و عروق مي گردد مانند : ( فزوني گرفتن ضربان قلب ،‌كاهش برون ده قلب )‌.
ت : كاستي گرفتن روند خون در پهنه ( ناحيه ) گلومرولي و كاهش اندازه پالايش كليوي ،‌تخليه گليكوژن عضله و كبد ‌،افزايش از دست دهي الكتروليت ها ، از سوي ديگر ، رسيدن به وزن مطلوب ‌،كم و بيش انجام ميگيرد و روي هم رفته با زمان ناكافي براي بازيابي مايعات و سوخت از دست رفته همراه است ، اين روش ها مي تواند پايه اي براي پيدايش نارسايي هاي خوردن مانند بي اشتهايي عصبي يا پرخوري عصبي باشد از همين رو بايسته است كه ورزشكاران ، مربيان و دست اندركاران تمرين ها و نيز سرپرستان و پزشكان مسوول تيم ها ، با راهكارها و شيوه هاي درست و مناسب كاهش وزن آشنايي بسنده و بالايي داشته باشند .
روي هم رفته سفارش مي شود كه از روشهاي كاربرد كم آبي براي كاهش وزن براي رسيدن به سروزن خودداري گردد ، زيرا در آزمايش ها ، زمينه هايي از نخستين مرگ در ميان كشتي گيران ، آن هم با كاهش وزن سريع و عمدي ديده شده است ، براي نمونه :
 بين روزهاي 7 نوامبر تا 9 دسامبر 1998 سه كشت گير دانشگاهي با وضعيت جسماني هنجار ( طبيعي ) و سالم در يك برنامه كاهش وزن سريع براي شركت در ديدارهايي در ايالت گوناگون آمريكا ، هر سه جان خود را از دست دادند . پيش از وزن كشي رسمي هر سه كشتي گير ، درگير با روش وزن سريع مشابه بودند كه سبب كم آبي از راه تعريق گشته و با افزايش دماي بدن دچار شدند . كشتي گيران هر گونه دريافت و يا كاربرد غذا و آب را محدود كردند و براي دستيابي به بيشترين ميزان عرق ريزي به پوشيدن جامه ( لباس ) غيرقابل نفوذ تبخيري و تمرين هاي شديد در هواي گرم دست زدند .
 د رگزارشي پيرامون مرگ يكي از كشتي گيران 69 كيلوگرمي آمده است : در 21 نوامبر اين ورزشكار 22 ساله در ايالت ويسكانسين به كاهش وزن به اندازه 8/1 كيلوگرم دست زد ، وزن پيش مسابقات وي در 6 سپتامبر 80 كيلوگرم بود و پس از 10 هفته او 5/9 كيلوگرم وزنش را از دست داد كه 60/3 كيلوگرم آن بين روزهاي 17 تا 20 نوامبر كاهش يافته بود ودر 21 نوامبر در ساعت 5:30 بامداد همانند آغاز كار ، دوباره دست به كاهش وزن زد و يك ساعت پس از آن ، وي از كمبود نفس شكايت داشت ، اما همچنان به تمرين هاي ساعت 8:30 بامداد 5/1 كيلو ديگر وزن از دست داده بود . آنگاه يك ليوان آب نوشيد و 30 دقيقه به استراحت پرداخت ، سپس دوباره تمرين هاي خود را از سرگرفت . ساعت 30/9 بامداد تمرين ها را متوقف نمود و گفت كه احساس خوبي ندارد . كاركنان درخنك كردن وي كوشيدند و لباس را از تنش درآوردند ، در ادامه او قادر به پاسخ و واكنش نبود و دچار ايست قلب – تنفسي شد كه احياي قلب – ريوي هم ديگر هيچ موفقيتي در برنداشت .
روي هم رفته شماري از مربيان وكشتي گيران بر اين باور پا مي فشارند كه بايد در يك دسته وزني پايين تر از وزن پيش از فصل مسابقه ها ، رقابت كنند تا نهايت استفاده را از رقابتهاي خود به دست آورند .
همانگونه كه آمد ، شماري از كشتي گيران براي رسيدن به وزن رقابتي به كاهش وزن سريع با كم آبي به وسيله شيوه هايي چون : تمرين هاي شديد ، محدوديت در كاربرد مايعات ، پوشيدن جامه تبخيري غيرقابل نفوذ و كاربرد محيط هاي شديدتر و كم رواج تري هم مانند كاربرد مدرها ، مواد تهوع اور ، مسهل ها و ايجاد استفراغ نيز كاربرد دارد . تركيبي از همه ي اين روش ها كم و بيش در روزهاي پيش از مسابقه انجام مي گيرد . همگي اين روش ها ، تنهايي يا به صورت تركيبي و با روندي زيانبار بركاركرد دستگاههاي قلب – عروقي ، فعاليت الكتريكي ،‌تنظيم دمايي ، كارهاي كليه ، تراز الكتروليكيتي ،‌تركيب بدن و نيرو و همچنين استقامت و پايداري عضلاني تاثيرگذار هستند .
تمرين هاي شديد و كم آبي سبب افزايش دماي بدن گرديده وبه هنگام كاربرد جامه غيرقابل نفوذ تبخيري سبب كاهش و از دست دهي گرما از راه تبخير و تهويه گشته و افزايش بيشتر بدن را در پي دارد.
گفتني است كه در هر سه زمينه مرگ كشتي گيران :
1- افزايش سديم و اوره در نمونه خون پس از مرگ يا رد مايع زجاجيه ، نشان شفافي از كم آبي مي باشد.
2- در اين روش تمريني دماي نشيمني ( مقعدي ) افزايش يافته بود .
۳- رابدوميوليزيس و ديده شدن ميوگلوبين در ادرار ، همگي روشنگر افزايش دماي بدن بود كه مي تواند به چونين مرگ هايي بيانجامد .
بايد دانست كه كاهش وزن بايد در روند سال ، آهسته و به تدريج باشد زيرا بيم از دست دادن آب و كم آبي جداً شديد است به گونه اي كه در روند پاياني به نارسايي هاي كبدي ، قلبي ، ريوي و كليوي مي انجامد از همين رو چنين روندي در گروههاي ورزشي به ويژه وزنه برداري ، كشتي ، مشت زني و ديگر رشته هايي كه بايد سر وزن قانوني باشند ، يك هشدار علمي روشن خواهد بود و همان گونه كه يادآور شديم كاهش وزن بايد در ازاي سال و هماهنگ با برنامه كاري و شرايط بدني ورزشكار انجام بگيرد.


اثر تغذيه در پيشگيري از گرمازدگي و سرمازدگي



روش هاي جلوگيري از گرمازدگي در ورزشكاران :
روش اول : انجام تمرين ورزشي در سايه يا مكاني دور از آفتاب .
ورزشكار پيش از تمرين ، در مرحله گرم كردن و در زمان استراحت بين تمرينات ، بايد در زير سايه بان و دور از آفتاب باشد . چرا كه در غير اين صورت گرما مي تواند درجه حرارت بدن را افزايش دهد، كه باعث كاهش مايعات بدن و حجم خون شده و در كل تاثير نامطلوب بر عملكرد عضلات در حين تمرين ورزشي دارد .
روش دوم : در زمان تمرينان ورزشي در هواي گرم از لباس هاي روشن و نازك استفاده شود .
روش سوم :‌هر ورزشكاري بايد ازنظر رواني آمادگي رويارويي با پديده گرمازدگي را داشته باشد ، زيرا با رعايت تمامي نكات پيشگيري از گرمازدگي ، امكان بروز آن وجود دارد . در اين موقع بايد به سرعت تحت مراقبت پزشكي قرار گيرد و با مصرف مناسب مايعات و محلول هاي نمكي و قندي به حالت تعادل برگردد .
براي پيشگيري از گرمازدگي، مصرف مايعات بايد جزئي از برنامه يك ورزشكار باشد، چرا كه كم آبي باعث بروز نشانه هاي گرمازدگي در بدن مي شود، كه نشانه هاي آن شامل تشنگي ، تحريك پذيري شديد بدن ، سردرد، ضعف، گيجي ، گرفتگي عضلات ، تهوع و كاهش عملكرد بدني مي باشد .

توصيه هاي مصرف مايعات براي جلوگيري از بروز گرمازدگي :
1. هر 10 تا 20 دقيقه حداقل 210 تا 300 ميلي ليتر آب يا يك نوشيدني ورزشي نوشيده شود . پيش از تشنگي مايعات استفاده كنيد . بهترين روش ، نوشيدن مايعات براساس ميزان تعريق و حجم ادرار دفعي مي باشد .
2. اگر ورزش بيش از 45 تا 50 دقيقه ادامه دارد، بايد از يك نوشيدني ورزشي استفاده شود، كه غلظت مناسب كربوهيدرات اين نوشيدني بايد در حدود 6% تا8% باشد، ( 14 تا 18 گرم كربوهيدرات در 240 ميلي ليتر آب ) .
3. مايعات حاوي نمك در افزايش احساس تشنگي و تمايل به مصرف مايعات دريافتي و جايگزيني الكتروليت ها مناسب هستند .
4. استفاده از نوشيدني هاي خنك با درجه حرارت 10 تا 15 درجه سانتي گراد توصيه مي شوند .
5. نوشيدني هاي حاوي كافئين ،‌الكل و كربنات درحين تمرين ورزشي نبايد مصرف شوند، چرا كه باعث افزايش ادرار و كاهش حجم دريافت مايعات و در نتيجه كم آبي مي گردند .

اثر تغذيه در پيشگيري از سرمازدگي
سرمازدگي، بيشتر در ورزش هاي زمستاني كه در آب و هواي بسيار سرد يا فصول سرد سال برگزار مي شوند و همچنين در كوهنورداني كه به ارتفاعات بالا صعود مي كنند، بروز مي نمايد . البته روش هاي مختلف و متفاوتي براي پيشگيري از بروز سرمازدگي وجود دارد ، كه اولين روش توجه به پوشش و لباس مناسب مي باشد، كه اين لباس بايد حداقل گرما را از خود خارج ننمايد و مانع ورود سرما گردد . مهمترين نقاط از بدن كه ممكن است دچار سرمازدگي شوند به ترتيب ، پاها، دست ها و صورت مي باشند .
يكي از عواملي كه مي تواند تا حدودي از بروز سرمازدگي جلوگيري نمايد، تغذيه مناسب است . از آنجايي كه بدن در هواي سرد نياز به سوزاندن انر‍ژي براي توليد گرما دارد، كه اين انرژي سوزانده شده بايد به سرعت جايگزين شود . بنابراين توجه به مواد انرژي زايي كه سريع تر سوخته شده و انرژي مورد نياز را تأمين ننمايد، از اهميت بالايي برخوردار است . در ضمن اين مواد غذايي بايد كم حجم و ليكن پرانرژي باشند، لذا مصرف خرما، كشمش و آجيل شيرين مي توانند بهترين انتخاب باشند .
نوشيدني هاي مصرفي براي جلوگيري از سرمازدگي هم بايد به نوعي انتخاب شوند كه بتوانند بدن را به توليد انرژي گرمايي بيشتري وادارند. بدين منظور، مصرف نوشيدني هاي كافئين دار مي تواند سودمند باشد، چرا كه اين نوشيدني ها حاوي كافئين هستند و باعث تسريع در متابوليسم چربي ها شده، با سوخته شدن سريع تر چربي ها، انرژي گرمايي بيشتري توليد مي شود . البته بايد براي مقابله با اثر ديورتيكي ( ادرار اوري ) تركيبات كافئين دار از غلظت متعادل نوشيدني هاي كافئين دار استفاده شود . از نوشيدني هاي كافئين دار مي توان به قهوه ، نسكافه، شيركاكائو ، شيرقهوه و حتي شكلات اشاره كرد .
مسأله مهم ديگري كه از نظر فيزيولوژيكي حائز اهميت است، آن است كه بدن را در محيط هاي سرد براي مقابله با سرما و براي تامين گرماي مورد نياز خود تمايل به دريافت غذاهاي پرانرژي و چرب دارد . مطالعات نشان داده است كه افراد در مناطق سرد، نسبت به مناطق گرم تمايل بيشتري به مصرف غذاي چرب دارند به اين خاطر كه غذاهاي چرب انرژي بيشتري را تأمين مي كنند( هرگرم چربي 9 كيلوكالري انرژي توليد مي كند) و بدين ترتيب گرماي بدن تأمين مي شود .
به ورزشكاراني كه در آب و هواي سرد به فعاليت ورزشي مي پردازند ، توصيه مي شود كه از مواد غذايي كم حجم و پرانرژي استفاده كنند و بيشتر از نوشيدني هاي گرم حاوي كافئين با غلظت متعادل و مناسب استفاده نمايند


۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

زياد در باشگاه بدنسازي نمانيد؟؟؟؟؟؟؟



هر وقت به باشگاه مي‌رويد،افرادي را مي‌بينيد كه بر روي يك بخش مجزايي از بدن كار مي‌كنند و بدين منظور از صدها روش بهره مي‌برند. آنها در واقع به نوعي ساكن باشگاه ورزشي هستند و گويي هرگز قصد ترك آن جا را ندارند.
اين در حالي است كه اگر اين افراد به صورت جدي به محاسبه وقتي كه تلف مي‌كنند، مي‌پرداختند هرگز به اين شيوه ادامه نمي‌دادند. با اين روش، سه دليل عمده وجود دارد كه مانع از انجام سريع و موثر تمرين‌ها مي‌شود:
اول اين كه سطح هورمون رشد و تستوسترون در 40 دقيقه اول يك جلسه تمرين اوج مي‌گيرد و بعد از يك ساعت دچار افت مي‌شود. در اين نقطه زماني ديگر اين ترشح كورتيزول است كه شدت مي‌گيرد و اين بدان معناست كه هورمون‌هاي عضله‌ساز در اين مرحله زماني دچار تخريب مي‌شوند. بنابراين با دقت به شرح موارد فوق توجه داشته باشيد: جلسات تمريني كه 90 دقيقه الي 2 ساعت به طول مي‌انجامند نه تنها فايده‌اي ندارند بلكه فرد را به آسيب‌هاي جدي مبتلا مي‌سازند.
دومين دليل به اين مسئله باز مي‌گردد كه با چنين فعاليت گسترده‌اي در محيط باشگاه به تدريج شوق و علاقه و انگيزه در فرد از بين مي‌رود. حتي اگر به راستي عاشق تمرين كردن باشيد ديگر پس از تمرين احساس شادابي نمي‌كنيد، به خصوص اين كه مقطع خوبي از وقت آزاد و ارزشمند خود را هر روز در يك مكان خاص بگذرانيد.
سومين و آخرين مورد در رابطه با به تعويق‌افتادن امور روزمره و برنامه‌هاي ديگرتان مي‌باشد. با اين وضعيت از انجام اموري كه در زندگي به آنها نياز داريد به شدت دور مي‌مانيد.
شيوه‌هايي كه منجر مي‌شوند مدت محدودي را در باشگاه سپري كنيد و با اين حال با دست پر از آن جا خارج شويد.

1-حرف‌زدن را در باشگاه فراموش كنيد
در باشگاه به تعريف از فيلم‌هايي كه ديده‌ايد نپردازيد يا كه از نظر دادن در مورد آقاي المپيا و كارشناسي‌كردن بر روي مسائل مختلف خودداري كنيد.
شما به خاطر امر ديگري به باشگاه آمده‌ايد، پس فكرتان را كاملاً كنترل كنيد و به تمرين مشغول شويد. در عوض سعي كنيد در كنار تمرين كردن به موسيقي ملايمي گوش دهيد. در اين صورت با كمك هدفون‌هايي كه در گوش‌تان گذاشته‌ايد، ديگر كسي نيز براي گپ‌زدن به سوي شما نمي‌آيد، مگر اين كه مورد مهمي پيش بيايد. حتي اگر يار تمريني داريد كه نمي‌تواند از پرچانگي دست بردارد به راحتي از وي جدا شويد و عطايش را به لقايش ببخشيد.
تنها در اين صورت است كه زمان سپري‌شده در باشگاه را تبديل به اوقات موثري براي خود مي‌كنيد.

2-از قبل برنامه‌ريزي كنيد
هرگز به باشگاه نرويد و سپس بخواهيد در آنجا تصميم بگيريد كه به اجراي چه تمرين‌هايي بپردازيد! بدين صورت باز هم وقت‌تان را تلف مي‌كنيد. پس، قبل از اين كه به باشگاه برويد خود را به داشتن يك برنامه تمريني خوب مجهز كنيد و سپس شروع به كار كنيد. مابين تمرين‌ها هم به وقت‌گذراني نپردازيد، در اين صورت پمپ بدن‌تان به راحتي از بين مي‌رود. از شب قبل يا در راه باشگاه در مورد تمرين‌هايي كه مي‌خواهيد انجام دهيد برنامه‌ريزي كنيد و سپس مطابق با يك برنامه منظم از پيش تعيين شده به كار بپردازيد.

3-وقفه‌هاي استراحتي‌تان را محدود كنيد
سعي كنيد در مدت زمان مفيدي كه در باشگاه هستيد به هيچ عنوان ميان تمرين‌هايتان وقفه نيندازيد. براي مثال اگر به هيدراته‌شدن نياز داريد لازم نيست كه براي مثال 12 بار به سمت آب سردكن‌برويد! به جاي ايجاد اين وقفه‌ها در عوض سعي كنيد براي خود يك بطري مخصوص تهيه كنيد!

4-وقفه‌هاي بين ست‌ها را نيز كاهش دهيد
پاوركارها 3 الي 5 دقيقه بين ست‌هاي خود به استراحت مي‌پردازند. متاسفانه بدنسازان نيز به اشتباه خود را با همين روش سازگار مي‌كنند و نظرشان هم اين است كه به اين طريق مي‌توانند سنگين‌تر كار كنند. ظاهراً آنها فراموش مي‌كنند كه تفاوت‌هاي عمده‌اي بين تمرين‌هاي قدرتي و پرورش‌اندام وجود دارد. اگر كسب قدرت، هدف شماره 1 شما باشد و اگر خواهان هستيد داراي عضلات حجيم و كات‌شده باشيد بايد به انجام تكرارهاي بيشتر با وزنه‌هاي سبك‌تر و وقفه‌هاي كوتاهتر بپردازيد.
يك وقفه مطلوب بيشتر از 90 ثانيه به طول نمي‌انجامد، همين وقفه به شما كمك مي‌كند تا به وضعيت نرمال خود برگرديد.

5-سوپرست‌ها و دراپ‌ست‌ها را فراموش نكنيد
اگر واقعاً در كوتاه‌ترين زمان، خواهان روبه‌راه‌كردن عضلات خود هستيد، از سوپرست‌ها و دراپ‌ست‌‌ها استفاده كنيد. سوپرست يك حركت مجزا براي يك بخش از بدن در كنار يك حركت مركب مي‌باشد. براي مثال حركت پرس پا را در نظر بگيريد. سوپرست‌ها معمولاً در مورد كار بر روي عضلات گروهي نظير عضلات جلوبازو، پشت بازو، قفسه سينه يا پشت به كار مي‌روند و دراپ‌ست‌ها يك روش خاص به منظور بسط يك ست تمريني و بردن فيبرهاي عضلاني در يك وضعيت تمريني شدتي مي‌باشند. بهتر از همه، كاربرد هر دو تكنيك با هم است كه تاثير مستقيمي بر اجراي ست‌هاي استاندارد دارد.

6-از افراط در تمرين دوري كنيد
جريان برنامه تمريني روزانه‌تان را بررسي كنيد و به اين مسئله توجه كنيد كه آيا در واقع با انجام تمرين‌هايي كه در برنامه روزانه‌تان آورده‌ايد بر روي يك ماهيچه واحد كار نمي‌كنيد؟ بهتر است كمي بيشتر بر روي آناتومي بدن كار كنيد. همچنين توجه داشته باشيد كه چگونه بايد بر روي آنها كار كنيد تا ساختار تمريني‌تان داراي عملكرد موثرتر باشد. ما معتقد نيستيم كه با يك تمرين خاص بتوان بر روي يك گروه عضلاني كامل كار كرد، پس بايد با به‌كارگيري تمرين‌هاي مختلف به هر عضله از يك گوشه ضربه وارد كنيد.

7-مناسب تمرين كنيد
كسب نتيجه مطلوب به اين صورت نيست كه به باشگاه برويد و هر روز از ساعت 6 صبح تا 9 شب تمرين كنيد و روزهاي تعطيل هم كلاً در آنجا اقامت كنيد. زمان مناسب براي هر جلسه تمريني 45 دقيقه الي 1 ساعت مي‌باشد.

8-از دستگاه‌ها بيشتر بهره ببريد
مورد ديگري كه به منظور جلوگيري از اتلاف وقت در باشگاه توصيه مي‌شود، استفاده بيشتر از دستگاه‌ها در مقايسه با وزنه‌هاي معمولي است. البته ماشين‌ها در كسب عضلات بيشتر كمك نمي‌كنند، اما از اتلاف وقت جلوگيري مي‌كنند. تعويض پين دستگاه به منظور سبك و سنگين‌كردن وزنه‌ها در مقايسه با وزنه‌هاي آزاد وقت كمتري مي‌برد. زياد هم ضد ماشين نباشيد. بالاخره به آنها هم بايد فكر كرد و فرصت داد، ضمن آنكه آنها از ايمني بيشتري هم برخوردار هستند.

9-با شكم تقريباً خالي تمرين كنيد
به نظر عجيب است اما سعي ما دادن ايده‌هايي است كه سبب شود تا شما هر چه زودتر از باشگاه خارج شويد. اگر شكم‌تان پر باشد، هيچ دليلي وجود ندارد كه بخواهيد هر چه سريع‌تر جلسه تمريني خود را به پايان ببريد اما اگر گرسنه باشيد، انگيزه‌اي عالي براي عجله‌كردن و رسيدن به محلول تمريني بعد از تمرين وجود دارد! آخرين وعده غذايي خود را دو ساعت قبل از شروع تمرين صرف كنيد، اين مسئله به جهت تمرين كردن به شما انرژي كافي مي‌دهد، اما باعث مي‌شود كه جلسه تمريني خود را ظرف يك ساعت يا كمتر به پايان ببريد.

10-تمركز را تمرين كنيد
حضور در باشگاه ناخودآگاه باعث ايجاد آشفتگي ذهني مي‌شود. پس لازم نيست تا ديگر به لحاظ قدي يا وزني به مقايسه خود با ديگران بپردازيد. همين مسائل پيش‌پا افتاده ذهن شما را درگير مي‌كند و از مسئله اصلي كه همانا پرورش عضلات مي‌باشد باز مي‌مانيد. پس سعي كنيد به جاي اين مسائل بيهوده به تمركز خود بيفزاييد و به تمرين بپردازيد.

نتيجه
در اين مقاله به ارائه 10 روش ويژه به منظور اجراي سريع‌تر و موثرتر تمرين‌ها پرداختيم تا زمان بيشتري را به منظور لذت‌بردن از دنياي خارج از باشگاه داشته باشيد. اما توجه كنيد به اشتباه و به منظور صرفه‌جويي در وقت مسئله گرم‌كردن را از برنامه تمريني حذف نكنيد. اين مسئله تنها با 5 الي 10 دقيقه كارديو رفع مي‌شود. شروع كار با وزنه‌هاي سبك‌تر به شما اين اجازه را مي‌دهد كه به اجراي بهتر تمرين‌ها در مراحل بعدي بپردازيد. 


جلوگیری از ضعف هنگام لاغر شدن



تغذیه مناسب برای کاهش وزن اهمیت بسیاری دارد و کمک می کند تا سیستم انرژی بدن بهینه شود و به طور مؤثری کار کند.

بسیاری از افراد وقتی می خواهند لاغر شوند، میزان غذای مصرفی خود را به طور چشمگیری کاهش می دهند، در نتیجه وضعیت تغذیه ای آنها افت می کند.
وقتی بدن چربی یا کربوهیدرات را می سوزاند، سلول ها برای کامل کردن فرآیند شیمیایی به تغذیه اساسی نیازمند هستند.
عدم تعادل در وضعیت تغذیه ای اغلب بر سطوح انرژی بدن اثر می گذارد، در نتیجه ممکن است احساس خستگی، ضعف و فقدان انرژی کنیم.
بدیهی است که عضلات بر اثر کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی خاص، از کار نمی افتند، اما عدم تعادل بین این مواد مغذی می تواند به شیوه های مختلفی روی ما اثر بگذارد.
تاکنون احساس کرده اید که می خواهید بلند شوید و برای کم کردن وزن ورزش کنید، اما به نظر می رسد که بدنتان تمایلی به این کار ندارد و هنگامی که شروع به تمرین ورزشی می کنید، ظرف پنج دقیقه احساس خستگی یا حتی غش می کنید!
حقایق تغذیه ای
بسیاری از ویتامین های گروه B برای انجام سوخت و ساز (متابولیسم) انرژی در بدن مورد نیاز هستند.
اگر یک رژیم غذایی کم کالری، به مقدار کافی ویتامین های گروه B را تأمین نکند، ممکن است بر سوخت و ساز چربی ها و کربوهیدرات ها تأثیر بگذارد و منجر به احساس خستگی، بی حالی و خواب آلودگی در فرد شود.
ویتامین C نیز نه تنها باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود، بلکه به بازسازی و حفظ بافت های عضلانی و رگ های خونی کمک می کند.
برای انجام تمرین های ورزشی طولانی به منظور سوزاندن میزان مناسبی از کالری برای کاهش دایمی وزن، وجود بافت های قوی تر عضلانی لازم است.
لازم نیست کیلو کیلو ویتامین و قرص های مواد معدنی بخورید تا مطمئن شوید تمام مواد مغذی لازم به بدنتان رسیده است. خوردن روزانه یک قرص مولتی ویتامین هم کافی است تا به حفظ سطوح انرژی بدنتان کمک کند؛ بدین ترتیب شما می توانید به طور مؤثری ورزش کنید. یادتان باشد قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما با پزشک مشورت کنید.
برای جلوگیری از کاهش بافت های عضلانی هنگام کاهش وزن، باید به مقدار کافی پروتئین با کیفیت بالا (مثل تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت و حبوبات) مصرف کنید. هر چه بافت های عضلانی کمتری از دست بدهید، میزان متابولیسم بدن نیز کمتر کاهش پیدا خواهد کرد. اگر متابولیسم بدن همچنان بالا باشد، سوزاندن چربی های اضافی بدن و در نتیجه کاهش وزن ادامه خواهد داشت، ولی با افت متابولیسم، کاهش وزن سخت خواهد شد.
تغذیه مناسب به معنای مصرف کافی و متعادل از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، اعم از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت ها می باشد.
بدن می تواند مدت طولانی با یک رژیم غذایی کم کالری دوام بیاورد، اما نیازمند مواد مغذی ضروری است تا بتواند انرژی ذخیره اش، یعنی چربی های اضافی را مصرف کند.
این مقاله برای افراد بزرگسال سالمی (یعنی بیمار نباشند) تهیه شده که رژیم غذایی کم کالری دارند. چنانچه شما رژیم غذایی مناسب و متعادل با کالری کافی دارید، نیازی نیست که هیچ گونه مکمل تغذیه ای مصرف کنید. ولی در کنار یک رژیم کم کالری می توان از مکمل استفاده کرد